İL UMUMİ HIFZISSIHHA MECLİS KARARI KARAR NO : 36

İL UMUMİ HIFZISSIHHA MECLİS KARARI
KARAR NO : 36
KARAR TARİHİ : 07.05.2020
Kahramanmaraş İl Umumi Hıfzıssıhha Meclisi 07 Mayıs 2020 günü saat 13:00’da
Vali Vahdettin ÖZKAN Başkanlığında Valilik Toplantı Salonunda toplanarak aşağıdaki
kararları almıştır.
Koronavirüs (Covid­19) salgınında gelinen noktada kaydedilen olumlu gelişmeler
neticesinde, Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulunun önerileri ve Cumhurbaşkanımız Sayın
Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatları doğrultusunda; sosyal hayatın yeniden normalleşmesi
için geçiş döneminde, ilimizde uygulanan bazı kısıtlamaların kaldırılması/esnetilmesine
yönelik, salgınının toplum sağlığı açısından oluşturduğu riski yönetebilmek ve kamu sağlığına
olumsuz etkilerini asgari seviyeye düşürmek amacı ile alınan tedbirlere ek olarak ilave
tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda;
1. 21 Mart 2020 tarihinde faaliyeti geçici süreliğine durdurulan berber, güzellik
salonu/merkezi, kuaför vb. iş yerlerinin, yeni tip koronavirüs salgının etkileri
gözetilerek aşağıda belirlenen kurallara uyulması kaydıyla 11 Mayıs 2020 Pazartesi
günü sabah 09.00 itibariyle faaliyetlerine başlamalarına,
Buna göre,
1.1. Bu iş yerleri saat 09.00-21.00 saatleri arasında faaliyet yürütebilecek,
1.2. Bu iş yerlerinde müşterilere randevu sistemiyle hizmet sunumu esas olacak,
1.3. Bu iş yerleri aynı anda yan yana iki koltukta müşteri kabul edemeyecek,
muhakkak bir koltuk dolu bir koltuk boş olacak şekilde hizmet verebilecek,
1.4. Randevularda kayma ya da hizmette gecikme olabileceği hususu göz önüne
alınarak işyeri içinde en fazla bir müşterinin beklemesine müsaade edilecek,
1.5. Belirlenen kriterler dışında iş yeri içine misafir alınmayacak, müşteri kabul
edilmeyecek. Ancak hava şartlarına göre randevusuz gelen müşteriler iş yeri
dışında ve sosyal mesafe kurallarına riayet etmek, maske takmak şartı ile
bekleyebilecek. Bu iş yerleri içine hizmet alan ve bekleyen olmak üzere içeri
kabul edecekleri maksimum müşteri sayısını işyerinin giriş kısmına herkes
tarafından görünebilecek şekilde asacak,
1.6. İş yerinde çalışanlar muhakkak surette maske kullanacak. Müşteriler ise işlem
süresince maske kullanacak ancak yapılacak işlemin özelliğine göre maskeyi
çıkarabilecek,
1.7. Müşteriye yönelik işleme başlamadan önce mutlaka müşterinin oturacağı, temas
edebileceği tüm alanlar ile zeminin temizliği/dezenfeksiyonu yapılacak, her
işlem sonrasında bu temizlik işleminin tekrarlanması sağlanacak,
1.8. Müşteriye yönelik işleme başlanmadan önce çalışanlar müşterinin görebileceği
şekilde ellerini dezenfekte edecek ya da her müşteri için ayrı olmak üzere steril
eldiven kullanılacak. Eldiven kullanılacak ise eldiven değişikliğinin yapıldığı
müşteriye gösterilecek,
1.9. Müşteriye hizmet sunulması esnasında kullanılan tüm malzemeler hizmet
sunumuna başlamadan önce temizlik, dezenfeksiyon/sterilizasyon işlemi
uygulanacak, bu işlem her müşteri için tekrarlanacak,
1.10. İş yeri içinde su ve sabuna erişim kolay olacak ve burada tek kullanımlık kâğıt
havlular bulundurulacak.
1.11. İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği
bulundurularak ve sürekliliği sağlanacak,
1.12. Müşteriler, iş yerine girmesini takiben ellerini yıkaması ya da el antiseptiği
kullanması konusunda uyarılacak,
1.13. İş yerinde satışa sunulan şampuan, kozmetik gibi ürünleri mümkün olduğunca
cam veya tezgâhların arkasında korumaya alınacak, ortalıkta bırakılmayacak,
1.14. Saç kesimi, yıkama, boyama vb. hizmetler esnasında kullanılan havlu, önlük gibi
malzemeler tek kullanımlık malzemeler olacak, ya da her müşteri için ayrı
malzeme olması (kişiye özel havlu, önlük vb.) sağlanacak. Hizmet alan müşteri
için kullanılan malzemeler gerekli sterilizasyon sağlanmadan kesinlikle başka
müşteride kullanılmayacak. İsterlerse kendi kişisel havlu, tarak vb.
malzemelerini yanlarında getirebilecekleri hususu randevu aşamasında
müşterilere bildirilecek,
1.15. Her müşteri için tek kullanımlık malzeme sağlanamadığı durumlarda her
kullanım sonrasında tekstil malzemeleri en az 600C’de yıkanacak. Kullanılan
aletlerin üzerinde kan veya sekresyon yoksa,%70’lik alkol ile silinecek.
Kullanılan aletlerin üzerinde kan veya sekresyon varsa, ön temizlik yapıldıktan
ve kuruduktan sonra %70’lik alkol ile silinecek,
1.16. Berberlerde jilet/ustura ile sakal tıraşı yapılması hizmeti geçici süreliğine
verilmeyecek, ancak sakal tıraşı makine ile kısaltılma şeklinde yapılabilecek,
1.17. Bayan kuaförleri ve güzellik merkezlerinde, cilt bakımı, makyaj ve kalıcı
makyaj hizmetleri geçici süreliğine verilmeyecek, bunların dışındaki faaliyetlere
ise devam edilebilecek,
1.18. Manikür, pedikür, epilasyon gibi işlemlerde kullanılan aletlerin kişiye özel
olacak. Kişiye özel alet kullanımı sağlanamadığı durumlarda, her müşteriden
sonra kullanılan aletlerin temizlik ve sterilizasyonu sağlanacak. Yapılan işlem
eldiven kullanmayı gerektiriyorsa tek kullanımlık eldiven kullanılacak. Eldivenli
ellerle çevreye dokunulmayacak.
1.19. Fön makinesi mümkün olduğunca kullanılmayacak. Fön makinesi gibi yüksek
hava akımı yaratan cihazları kullanırken, düşük hızda, yandaki müşteriyi
etkilemeyecek yönde ya da diğer müşterilerden farklı bir alanda kullanılmasına
özen gösterilecek,
1.20. Saç kesimi esnasında yüz ve baş bölgesinde kalan kesilmiş saçların ve kullanılan
araç ve gerecin geçici süreliğine temizlenmesi için kullanılan ‘Ense Fırçası’nın
kullanımı, (anılan malzemenin dezenfekte edilmesinde yaşanan sıkıntılar ve çok
fazla yere/yüzeye temas etmesi nedeniyle) geçici süreliğine durdurulacak.
1.21. Bu iş yerlerinde yiyecek ve içecek (su hariç) ikramında bulunulmasına geçici
süreliğine izin verilmeyecek.
1.22. İçeride ortak kullanım amacıyla gazete, dergi vb. şeyler bulundurulmayacak,
1.23. Kasa önünde sıra beklerken, durulması gereken yerler zeminde sosyal mesafeyi
sağlayacak şekilde işaretlenecek,
1.24. Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere, nakit olmayan ödeme yapmaları
istenecek,
1.25. Müşterilere Yönelik Önlemler
1.25.1. İş yerinde belirlenen kurallara uyulacak,
1.25.2. Diğer müşterilerle aradaki sosyal mesafeye (en az 3-4 adım) dikkat edilecek,
1.25.3. Randevu ile gidilecek ve randevu saatine uyulacak,
1.25.4. Maske (tercihen tıbbi) kullanılacak,
1.25.5. İş yerine girdikten sonra eller yıkanacak ya da el antiseptiği kullanılacak,
1.25.6. İş yeri içinde gerekli olmadıkça yüzeylere dokunulmayacak,
1.25.7. Çevreye temas sonrası el antiseptiği kullanılacak,
1.25.8. Yemek ve içmek (su hariç) için talepte bulunulmayacak,
1.26. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler
1.26.1. Hasta personel (ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtileri olan)
çalıştırılmayacak,
1.26.2. Personel çalışırken ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtiler gelişirse,
maskesi takılı olarak pandemi hastanesine yönlendirilecek,
1.26.3. Personel vardiyalı çalıştırılarak, çalışma ortamında aynı anda daha az
personelin bulunması sağlanacak,
1.26.4. Çalışan personelin tümünün kuralına uygun maske takması sağlanacak.
Maske ıslandıkça ya da kirlendikçe değiştirilecek,
1.26.5. Müşteri ile 1 metreden yakın ve 15 dakikadan uzun temas olasılığı olan
personelin yüz koruyucu kullanması sağlanacak. Yüz koruyucu her müşteri
sonrasında %70’lik alkol ile silinerek tekrar kullanılabilecek,
1.26.6. Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmeleri sağlanacak. Bunun için, eller
sık sık en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanıp, su ve sabun olmadığı
durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalanacak. (Antiseptik içeren sabun
kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.)
1.26.7. Personelin dinlenme alanlarında sosyal mesafenin korunması ve maske
takılmasının sürdürülmesi sağlanacak. Yemek yerken ya da çay/kahve
içilirken, maske çıkarılacağı için, bunun yapıldığı kapalı alanda aynı anda
birden fazla kişinin olmayacak,
1.26.8. Çalışan personelin temaslı ya da izolasyonda olmadığından emin olunacak,
1.27. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma Önlemleri
1.27.1. Temizlik günlük olarak yapılacak. Ancak, sık kullanılan alanlar daha sık
temizlenecek,
1.27.2. İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,
telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilecek. Bu
amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100
sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) sodyum hipoklorit
içeren çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir.
Klor bileşikleri yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için
kullanılması önerilen bir dezenfektandır. Tuvalet temizliği için 1/10
sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9)
kullanılacak,
1.27.3. Klor bileşiklerinin uygun olmadığı bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer
cihaz yüzeyleri % 70’lik alkolle silerek dezenfeksiyonu sağlanacak,
1.27.4. Çalışma tezgahları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,
%70’lik alkol ile dezenfekte edilecek,
1.27.5. Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa, hemen arkasından
%70’lik alkol ile dezenfekte edilecek,.
1.27.6. Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanacak.
Temizlik sonrasında personelin maske ve eldivenlerini çıkartıp iş yerindeki
çöpe atması, yıkanabilir bez maske kullandıysa yenisiyle değiştirmesini ve
ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkaması, sabun ve suyun
olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalaması sağlanacak,
1.27.7. İşyerlerinde kapı/pencereler hava şartlarına göre açık bulundurulacak ya da
işyeri sık sık havalandırılacak,
1.28. Bu İşyerlerinde kullanılan maske/eldiven tıbbi atıklarının, ağzı kapatılarak iç içe
iki torbaya konularak, en az 72 saat süreyle insan temasından uzak bölümde
bekletildikten sonra ‘evsel atık’ olarak belediyeye teslim edilecek.
1.29. Müşteriye olabildiğince az sayıda personel ile hizmet verilecek ve işyerlerine
gelen her çalışanın/müşterinin ( kimlik, telefon/adres vs) irtibat bilgileri kayıt
altına alınacak. ( ileride istendiğinde ilçe sağlık müdürlüklerine vermek üzere )
Bu uygulama, müşterinin ya da personelin COVID-19 çıkması durumunda
temaslı taramasını kolaylaştıracaktır,
2. Faaliyetlerinin sınırlanması nedeniyle iş yerlerinin bulunduğu yerlerden başka illere
giden berber, güzellik salonu/merkezi, kuaför vb. iş yeri sahipleri ve çalışanlarının
seyahat izin belgesi aranmaksızın ilimize giriş/çıkış yapabilmesine, (anılan iş
yerlerinden biri ile illiyet bağını gösteren işyeri ruhsatı, SGK kayıt belgesi vb.
belgelerden birinin ibraz edilmesi şartı ile),
3. Berber, güzellik salonu/merkezi, kuaför vb. iş yerlerinde 18-20 yaş arasındaki
çalışanların ilimizde uygulanan 20 yaş altı sokağa çıkma kısıtlamasından, iş yerlerine
illiyetlerini gösteren belgeyi ibraz etmeleri halinde başkaca bir işleme gerek
kalmaksızın izinli sayılmasına,
4. Alınan kararların Valilik, Büyükşehir Belediyesi, Kaymakamlıklar, İlçe Belediyeleri
ve İl Sağlık Müdürlüğünün internet sayfalarında ilan edilmesine ve sosyal medya
hesaplarından paylaşılmasına,
5. Alınan kararların İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü tarafından yerel basında
duyurulmasına,
6. İlan tutanaklarının dosyasında muhafaza edilmesine,
7. Alınan kararların ilçelerde kaymakamlar koordinesinde kolluk güçlerince, sağlık ve
zabıta teşkilatınca yürütülmesine,
8. Alınan idari tedbirlere uymayanlara 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 282.
maddesi gereği idari işlemin kaymakamlar tarafından tesis edilmesine,
Oybirliği ile karar verilmiştir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir